توضیح معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره طرح «کاهش تنوع مدارس»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در طرح کاهش تنوع مدارس مقرر شده است که ازهرگونه توسعه مدارس خاص مثل استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و فرهنگ تا تعیین تکلیف طرح کاهش تنوع مدارس جلوگیری شود، گفت: در صورت نیاز به ایجاد یک مدرسه خاص، موضوع در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش بررسی و بعد اتخاذ تصمیم میشود.
با بیان اینکه زمانی که بحث عدالت تربیتی و کیفیت بخشی به مدارس دولتی مطرح میشود، یکی از موضوعات مورد بحث، کاهش تنوع مدارس است، گفت: گروه زیادی از مخاطبان و مردم به تنوع مدارس به ویژه در حوزه مدارس دولتی انتقاد زیادی دارند چرا که این موضوع باعث شده دانشآموزان جذب انواع خاصی از مدارس شده و عملا مدارس عادی دولتی به لحاظ کیفیت آموزشی در سطح پایینی قرار گیرند و به دانشآموزانی که در مدارس عادی دولتی تحصیل میکنند، اجحاف شود.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاستگذاری، موضوع تنوع مدارس را مدتهاست تحت بررسی قرار داده، افزود: معتقدیم برخی از مواردی که تحت عنوان انواع مدرسه نام برده میشود، نوع مدرسه نیست؛ بلکه خدمات متنوع ارائه می دهند؛ به عنوان مثال مدرسههایی داریم که تحت عنوان مدرسه قرآنی آموزشهای عادی را ارائه میدهند؛ اما در کنار آن شش ساعت نیز تدریس قرآن را برای دانش آموزانی که علاقهمند به مباحث قرآنی هستند، انجام میدهند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره انواع مدارس، گفت: مثلا مدارس هیئت امنایی نوع مدرسه نیستند بلکه مدارس عادی دولتی هستند که شیوه مدیریت آن ها هیئت امنایی است، یعنی با این نگاه که مشارکت اولیا در این مدارس افزایش پیدا کند، هیئت امنایی برای برنامهریزی در مدرسه تشکیل می شود؛ بنابراین تحت عنوان مدارس هیئت امنایی از این مدارس یاد میکنیم؛ البته ممکن است برخی از مدارس غیردولتی نیز به شیوه هیئت امنایی اداره شوند، اما مدارس هیئت امنایی در مصوبات شورای عالی دولتی هستند که به شیوه هیئت امنایی اداره میشوند.
کفاش با بیان اینکه برخی مدارس مانند مدارس شاهد ومدارس استعدادهای درخشان یا سمپاد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند؛ گفت: ایجاد برخی مدارس مانند مدارس شبانه روزی و مدارس عشایری در راستای توسعه عدالت آموزشی هستند.
وی با بیان اینکه ماده واحدهای تحت عنوان ساماندهی و کاهش تنوع مدارس، آماده و در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده، افزود: اعضای محترم شورای عالی نظر بر اصلاح برخی بندها داشتند که این کار انجام وبرای تایید ریاست محترم جمهور به آن نهاد ارسال شده است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در این ماده واحده به بند چهار راهبرد کلان سند تحول بنیادین و تکالیف مندرج در بند یک از بخش اقدامات اساسی زیر نظام راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت رسمی که در جلسه ۹۴۸ شورای عالی سال ۹۶ تصویب شده استناد کردیم که تاکید شده باید تنوع مدارس کاهش پیدا کند؛ بنابراین در این ماده واحده پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف شده ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب ماده واحده، پژوهشی مبتنی بر فلسفه و خاستگاه تاسیس مدارس مختلف، عملکرد و تاثیر آن بر عدالت آموزشی را انجام دهد و نتایج آن برای تصمیمگیری در خصوص کاهش تنوع مدارس ارائه شود.
کفاش با بیان اینکه هر کدام از مدارس با یک فلسفه و خاستگاهی ایجاد شدهاند؛ گفت: اکنون اگر قرار است مدارس کاهش پیدا کنند، باید بررسی شود که آن فلسفه و خاستگاه دیگر وجود نداشته باشد که این موضوع نیازمند یک کار پژوهشی دقیق است.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم مصوب مجلس شورای اسلامی که قانون جدیدی است، بر توسعه مدارس شبانه روزی، مدارس عشایری و روستایی برای حمایت از دانش آموزان مناطق محروم تاکید شده، افزود: هیچ وقت نمیتوانیم این مدارس را جمع کنیم؛ اگر قرار است تغییری صورت گیرد باید فلسفه آن مشخص شود؛ چرا که تصمیم های عجولانه بر مشکلات اضافه میکند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید ظرف مدت یک ماه بعد از انجام پژوهش براساس یافتهها طرح خود را برای کاهش تنوع مدارس به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند، ادامه داد: مطلوبیت حداقل جداسازی دانش آموزان، مطلوبیت ارائه خدمات متنوع داخل مدرسهای به جای تنوع بخشیدن به مدارس، به رسمیت شناختن وجوه تمایز مدارس و اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، احیای ظرفیت ماده دو قانون تاسیس و اداره مدارس مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی از اصولی است که باید به آن توجه شود.
کفاش با بیان اینکه پس از ارائه طرح، دبیرخانه شورای عالی موضوع را در کمیسیونهای مربوطه بررسی و به شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب ارائه میکند، اظهار کرد: در این طرح اشاره شده که تا زمان تصمصم گیری برای کاهش تنوع مدارس، از هر گونه توسعه مدارس خاص مثل استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و فرهنگ جلوگیری شود و اگر ضرورت و نیاز به ایجاد یک مدرسه خاص بود، موضوع در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش بررسی و بعد اتخاذ تصمیم گردد.